الموضوع ده اعتقد مش للداخل سنة رابعة بس اعتقد انه لكل العايز يستفيد صح اثناء دراسته فى الكلية ... لان اى كلية بيكون فيها teams بيكون اول سؤال طيب ازاى اختار الهاشتغل معاهم ؟ ازاى اتعامل معاهم ؟ طيب فى حال حصل خلاف ازاى يتم التعامل مع الخلافات دى ؟ 
اسئلة كتير و غيرها اول ما بنتعرض اننا نكون جزء من فريق علشان نشتغل فى حاجة معينة 



إن بناء فرق العمل يتيح الفرصة لابراز احسن الصفات الموجودة في الأشخاص ويثري النقاش وينقح الأفكار ويؤدي في النهاية إلى إنجاز الأعمال وحل المشكلات 0
وللحصول على هذه النهاية المطلوبة لابد من بناء فرق العمل على أسس علمية ونفسية واستحضار هدف معين يتم تحقيقه 
أولاً: ما هو الفريق
الفريق هو مجموعة من الأشخاص مجتمعين معا يوجههم هدف عام .


ثانيا : أسباب تكوين الفريق  
لحل المشكلات بالاستفادة من مواهب عدد من الأفراد
إتاحة الفرصة لزيادة الاتصال بين الأعضاء والمشرفين على تنفيذ مشروع ما
لزيادة الإنتاج وذلك بتشجيع وخلق جو من التعاون .
لتحقيق حل قد يكون غير محبب للبعض ولكنه رغبة الغالبية العظمى .

ثالثا: مواصفات الفريق الفعال :
  • مواصفات الفريق الفعال الإجمالية :
1.      الثقة
2.      التعاون ( الغير اتكالي)
3.      الأداء المتميز


  • مواصفات الفريق الفعال التفصيلية
·         واضح الرسالة والأهداف
·         يعمل بإبـــداع
·         يركز على النتائج
·         أدوار ومستوليات أعضائه واضحة
·         منظم جــــداً
·         يعتمد على قدرات أعضائه الفردية
·         أعضاؤه متعاونون ويؤازرون قيادتهم
·         يحسن ظروف عمله الجماعي
·         يحل خلافاته بنفسه
·         يتواصل بانفتاح ومصداقية
·         يتخذ قرارات هادفة وبموضوعية
·         يقيم ويقوم نفسه بنفسه
رابعا : كيف نكون فريق عمل فعال :
·         حسن اختيار أعضائه .
·         صفات شخصية / دراية بمجال التطوير / توافق وانسجام متوازن بينهم .
·         التدريب.
·         معارف +مهارات +سلوك وتوجهات
·         الرعاية والتوجيه والمتابعة والتحفيز
خامسا :مراحل مسيرة فريق العمل الفعال
·         الانطلاق
·         الجهد
·         الازدهار
·         الوصول
·         التجديد
وتحتوي هذه المراحل على الاتي باختصار:
  1. مرحلة الانطلاق :
·         تحديد الرسالة
·         صياغة الأهداف وتحديد الأولويات
·         الإتفاق على سياسات وضوابط عمل الفريق
·         معرفة رسالة الشركة والانطلاق منها ومن أهداف القطاع والإدارة
·         العصف / الإجماع على العبارات النهائية
·         التذكر الدائم لما تم الإتفاق عليه والالتزام به
  1. مرحلة الجهــد :
·         توضيح مسئوليات وأدوار أعضاء الفريق مثل : قائد ، ميقاتي ، مسجل ، مسهل ، مقيم . . . .
·         تحديد الأدوار: مثل (إخلاص / تعاون إيجابي / تقاسم عادل / التزام : شرط النجاح التقويم والمحاسبة ‍‍‍‍‍‍‍!
·         استجلاء التحديات والعقبات
·         توقي واستفد من خبرات الآخرين
·         تعرف إلى الأغراض المرضية للفريق وبادر لمعرفة السبب والعلاج

  1. مرحلة الازدهار :
·         التشجيع على التناصح ( التغذية العكسية )
·         الالتزام بمنهجية لحل الخلافات
·         التعاون على الإبداع
·         إظهار الاهتمام بكل فكرة / تسجيل الأفكار / غير الأنماط والانطباعات
·         التعامل مع صناعة القرارات
·         التمكين ( EMPOWERMENT )

  1. مرحلة الوصول :
·         المحافظة على الحماس والتحفز
·         حافظ على روح المشاركة / نشط وجدد اجتماعات الفريق
·         وثق الإنجازات / احتف بالنجاحات والمساهمين فيها
·         التأكيد من الوصول إلى الهدف / الأهداف .
  1. مرحلة التجديد :
استبدل وجدد أصحاب التفكير في الفريق :
قبعات التفكير
·         البيضاء = النظر الموضوعية ( المعلومات )
·         الحمراء = العاطفة / الانفعال / الحدس
·         السوداء = الحكم / الحذر / التشاؤم / التفكير السلبي
·         الصفراء = المنطق / الممكن / النطق الإيجابي
·         الخضراء = الإبداع / الأفكار الجديدة / التفاؤل
·         الزرقاء = الانضباط
سادسا :أعراض مرضية لفرق العمل وطرق علاجها :
أعراض مرضية :
  • التواصل المتحفظ التواصل المتحفظ :السبب : الخوف
العلامات " ربما . . . " ، " سمعت أحدهم يقول . . . "
  • انخفاض الحماس : برودة النقاش / عدم تعدد الآراء
  • التحفظ في تبادل المعلومات
  • اجتماعات غير الفعالة
  • تنافس غير شريف
  • فقدان الثقة البينية
  • أهداف وتطلعات غير واقعة ( أحلام يقظة وردية)
  

علاج مرض الفريق
·         تحسين عبارات ردود الأفعال
·         الاستنطاق
·         تشجيع التوصل الفعال
اجتماعات غير فعال:
·         عدم الدراية بمهارات إدارة الاجتماعات الفعالة  
·         عدم وجود جدول أعمال / عدم وضوحه إن وجد
·         مشاركة ضعيفة / مناقشات طويلة وغير مجدية
·         عدم الحسم واتخاذ قرارات
العـــــــــلاج
·         التدريب
·         جدول أعمال واضح التزام به
·         تشجيع المشاركة
سابعا : مراحل نمو أعضاء الفريق
·         التأقلم
·         التبرم
·         الإصرار
·         النجاح
تنبه إلى
·         الانسحابي
·         المثبط
·         غير المتعاون
·         الملهي

العـــــــــلاج
·         معرفة التوازن المطلوب
·         -قواعد عمل الفريق
·         -معالجة كل حالة بحسبها 





منقول 



كانت المرة الاولى التى تطأ قدمها على ارض مدرستها.. دخلت الفتاه برفقة والديها الى مكتب الاستعلامات حتى تلتحق بالمدرسة .. و منذ اللحظة الاولى احست الفتاه بالراحة مدرسة جميلة و نظيفة و كبيرة .. ثم بعد ذلك المقابلة التى تمت مع المسئول كانت اكثر من رائعة هكذا التحقت بمدرستى العزيزة ..... =))


مدرستى نظيفة... جميلة .... و مش فاكرة الكلمة الاخيرة :)
ايام المدرسة !! هل كانت بالنسبالنا جميلة هل كنا مستمتعين !!! ليه !
بالنسبالى اجمل ايام على مستوى الدراسى قبل الكلية  كانت ايام ثانوية عامة !!  اكتر سنين  حسيت فيهم معنى المدرسة الحقيقى
كنت دايما اسمع الكبار لما يقولوا .. هى مدارس دلوقتى دى مدارس .. و لا التعليم زى تعليم زمان .. ده مدرسين زمان كانوا بيعلموا بقلب و مكانش فى دروس و لا تعب !!!!  عرفت معنى الكلام ده فعلا و استشعرته و حسيته فى المدرسة
حبى للمدرسة زاد  لما دخلت تانية و تالتة ثانوي ... دراسة و لعب و استفادة من المواد و نصائح... جميل اننا نلاقى حد يسمعنا و يفيدنا و يخاف على مصلحتنا .....
جميل لما نتعرف على اصدقاء يشدوا بعض على ينجحوا كلهم و يكون فى تنافس جميل بينا .... و لما كلنا ننجح نفرح لبعض بجد ... كل واحد يتكلم عن احلامه و نتبادل افكارنا .
احلى ايام لما كان يدخل علينا المشرف فى التقييم و يقعد يسال كل طالبة و فى الاخر يكرم اليجاوب =))


 و لا امتحانات التجربة و لا لما كنا نروح الصبح بدرى علشان  نلحق المجموعة

 ...  و قبل امتحان اخرالسنة لازم المدرس يجى قبل الامتحان و يقعد يراجع معانا

 بجد مش ناسية الايام دى ..  و التكريم السنوى و المسابقات


كنت اه بصحى الصبح من  6 علشان الحق اتوبيس المدرسة  و ارجع البيت 3 العصر .. كانت ايام متعبة جدا .. بس حقيقى كنت سعيدة جدا الايام دى =))
امنيتى الوحيدة دلوقتى انى اروح المدرسة تانى و اشوفها =)) و اشوف اساتذتى تانى